الأربعاء، 11 سبتمبر 2013

مش فاهمة حاجة!



الكراكيب بتتكركب أكتر والأفكار عمقها بيزيد بالتجربة ، كل حاجة بتربكني وبتضغط على مداخل الهوا في صدري بس عرفت مؤخراً إزاي أستقبل الضغوط العصبية والأفكار بكل أنواعها بنوع من الهدوء ..
آه مش عارفة أعالجها ، مش عارفة أوصل لإجابات وتقريباً نسيت إن الأسئلة موجودة عشان نجيبلها إجابات مش عشان نقف نتفرج عليها ونبحلق فيها !
زي بالظبط المسائل اللي أنا محتاسا فيها وإتسحبت خلسة وسبتها ودخلت على المدونة عشان أشتكي منها وأعترف بكل وضوح وصراحة إن آينشتاين دا راجل عبقري ﻷن بسببو فسرت سبب إختفاء ذكائي الحاد واللي ابتلعه الثقب الأسود زي ما هوا قال في نظرية النسبية !
أو الخيار التاني الأقرب للصحة هو إن ذكائي الحاد دا مش موجود أصلاً وإن أنا مكانش المفروض أدخل كلية هندسة من الأساس ..
المريع في الموضوع إني اكتشفت الإكتشاف المذهل دا وأنا في بكالريوس ! بس عامة مكانش عندي وقت السنين اللي فاتت عشان أفكر في أي حاجة ليها علاقة بمستقبلي أو أي حاجة ليها علاقة بالكلية أصلاً !
بقالي كتير مبقراش ! فعلياً أنا عايشة حياة الموظفة من البيت للكلية ومن الكلية للبيت .. بحاول في المواصلات كل يوم أفتح رواية صغيرة عشان أرجع أقرا تاني ، وبفشل وبقفلها وأستمتع بالإصغاء لصوت الكركبة اللي جوايا ، ووشي في منتهى اللاتعبير ، لدرجة إن في واحدة في الميكروباص إتعرفت عليا وقالتلي إنتي شداني من ساعة ما ركبت ، حساكي رايقة قوي !
رايقة ! أنا رايقة ! الكلمة إنضافت لمجموع الكركبة الداخلية عشان أنا ناقصة أصلي متناقضات ، ورديت عليها بإبتسامة هادية و"شكراً" ..

طب بغض النظر عن كل الكركبة اللي معششة جوايا .. هوا أنا مش هكبر بقى ؟
أنا العالم مش متقبلني كدا ولا أنا متقبلاه ، يا أنا أكبر وأبقى بمشي على الكاتلوج زي الناس أو أضيع خالص زي ناس تانية ، يا إما الناس توسع للي زي مكان ويسمعوهم شوية !
أنا لما بقول لماما على حاجة من اللي جوايا بلاقيها وشها قلب ألوان ومردتش عليا ، وفي ساعات الصفا تقولي "أنا أحياناً بخاف منك.. بخاف من أفكارك !"
أنا مجرد كنت بقولها إن الإنتحار حق طبيعي من حقوق الإنسان وبسردلها وجهة نظري ، وإن المجتمع لازم يحترم قرار زي دا .. لقيتها إنقبضت مني وسكتت وغيرت الموضوع !

بحب أقرا للبنات اللي بيكتبوا في حوليات ! مش عارفة أشكر لبنى إزاي إنها فجرت الطاقة العظيمة دي جوا البنات وطلعت منهم كل الحواديت والحكايات دي ! لبنى تبان رقيقة وجميلة بس أفكارها متوحشة وجبارة !
بقيت بسببها بفتح صفحة الحوليات وأقلب في المدونات اللي لسا مكتوبة طازة بدل الأخبار والجرايد والتوك شوز ..




أنا مش فاهمة حاجة ! مش فاهمة حاجة خالص .. بس بحاول أفهم والله .. والله بحاول أفهم !!

هناك 3 تعليقات:

  1. محدش فينا فاهم حاجة في الدنيا دي
    كلنا بنحاول نفهم بس المهم انه يكون عندك نية خالصة في الفهم لا الرغبة الجامحة في الجدال فقط من أجل الجدال ، هذا فقط ما يجعل الإنسان يسقط في هاوية ليس لها قرار
    أما السؤال ومحاولة الفهم فهي حق مكفول لكل إنسان خلقه الله

    تحياتي

    ردحذف
  2. بتخض لما حد بيتكلم عن نفسه وأحس كإني أنا اللي بتكلم عني

    ردحذف
  3. انا كمان كده مش فاهمة حاجة خالص مع جوزي

    ردحذف