الجمعة، 13 سبتمبر 2013

بدون سبب يذكر

محدش لسا عارف يتقبل النسخة الجديدة مني ، حتى أنا مش عارفة أوصل لمرحلة ال acceptance وأطلع من مرحلة الdepression بشكل نهائي (اللي قاريين علم نفس هيفهموا أنا بهرتل بقول إيه)
أنا بقيت البنت اللي مبتعرفش تكون الجمل عشان تقولها وتدافع عن نفسها أو تعرض وجهة نظرها !
 ولما حد يعصبها أو يعمل حاجة تيجي عليها بتسكت عشان تريح دماغها من الدوشة عشان مش ناقصة !
مستعدة أخسر أي حاجة وأي حد مقابل سنتي زيادة يبقى ليا في حياتي ، قاعدة بجمع حتت مني شاركتها مع الناس على أساس أرممهم وأبقى أنا تاني بس لقيت إني مش عارفة أعمل حاجة بالباقي دا ، غير إني أرميه وأرميني في البحر !
محدش يفكر يجي يسألني عاملة إيه .. أرجوكو .. أنا ممتنة للكل بس مبقيتش بعرف أحكي ، سيبو اللي في القلب في القلب ..
خدي هيتآكل تقريبا من كتر الوضعية اللي ببقى واخداها طول الوقت وأنا حاطا إيدي على خدي وبتفرج على دماغي واللي بيحصل جواها وفي نفس الوقت بطلع ردود أفعال بسيطة بتوحي بإني معاكو يا جماعة على الكوكب وشيفاكو وسمعاكو ومهتمة بكل العبث اللي بعديه عبث أكبر من كدا بكتير ﻷن دا التطور الطبيعي للعبث !
وعامة مش هلوم حاجة ولا حد ﻷن الإيمان بالناس والحاجات له توابع مدمرة أكتر من أي زلزال هز القشرة الأرضية .

ﻷ أنا مش كويسة وأي حد أقولو أنا كويسة يعرف إني كذابة وستين كذابة وأي حد هيقولي ليه ؟ هقولو إلعب باليه .. كل اللي تقدروا تعملوه إنكو تدعولي وتفكروا فيا بشكل إيجابي يمكن تتنقلي شوية طاقة كويس تغير حاجة في أي حاجة غير كدا مظنش إن في حاجة هتغير الأمور ..

نفسي لبنى تقرر تجمعنا في يوم وتسرقني من كل الدوشة دي ، نفسي أشوفها عشان أتفرج عليها وهيا بتبتسم بس ، وأشوف رضوى طارق اللي بقرالها حاجات كاتباها عني معرفش إزاي .. ونفسي أقابل غادة عشان أنا مدينالها بحاجات كتير منها إعتذار لما جت وكنا متفقين نتقابل وأنا كنت مشغولة بنفسي في نوبة كآبة من الكتير اللي بيجولي ومدينالها بشكر على حاجات كتير هيا عارفاها أو مش عارفاها .. :) :)










هناك تعليقان (2):

  1. السبت الجاي، كما قالت رضوى :)

    أنا بفكر إنك أماني.. ودي حاجة في حد ذاتها مُبهجة
    حاولي تكوني مبسوطة :))

    ردحذف
  2. وجودك في حد ذاته ونس يا أماني

    ردحذف