السبت، 10 أغسطس 2013

ناولني الموس يا كابتن


الإقدام على حضور كتب كتاب في ظل حالة الإكتئاب الشرسة اللي أنا فيها كان بمثابة إنتحار ، بس عامة كان لازم أروح وأطلع وأواجه الحياة ، أواجه حقيقة إني بتنفس وعايشا فيزيائياً وإن الكون كلو ماشي والناس بتكمل نص دينها وبتفرح وبتزغرط والبنات حلوين جدا وبيحطوا ميكب وبيلبسو فساتين وجزم بكعب ، وعندهم ضوافر طويلة بيصبغوها بمنكير نبيتي اللي بقالي سنة شرياه و هموت وأحطو بس المشكلة إني دايماً باكل ضوافري ، فعمري ما هعرف أعمل بيه حاجة !!

أصعب حاجة ممكن تعملها إنك تحارب حاجة بتحاربك منغير سبب ، زي متلازمة الإكتئاب اللي هجمت عليا في العيد  ، أو يمكن في أسباب بس ﻷني مبهوتة طول الوقت ودماغي مش معايا مش عارفة أستنتج ولا أحلل ولا أفهم أنا بيحصلي كدا ليه ، حسا إني بحارب عدو أنا مش شيفاه ﻷني عميا ومش قادرة أكلم معاه ﻷني خرسا ومش قادرا ألمسو وأحس بيه ﻷن كل أطرافي إتقطعت !!

الناس مش فاهما إن في حاجة غلط معايا وإن اللي بحس بيه مش ترف أو دلع أوحزن إختياري ، مش إكتئاب إختياري ، معقول يكون كل دا منغير سبب !! أيوة كل حاجة معقولة في زمن زي دا ..
الغريب إنك تلاقي الناس بتقولك "إيه سبب الإكتئاب؟" ، بس في الحقيقة السؤال اللي لازم يتسأل كالتالي " إيه سبب عدم الإكتئاب ؟" كدا هنبقى منصفين أكتر وهنعترف ضمنياً إن إحنا بشر وساخطين على إننا مجبورين نعيش بقوانين الغابة في كل حاجة ..
"البقاء للأقوى "

النهاردة كنت راكبا الميكروباص وراجعا البيت والسواق الله يعمر بيتو كان مشغل أغنية لهاني شاكر إسمها يا ريتني ،بغض النظر عن إن الأغنية كلها ملهاش سبع تلاف لازمة ، بس كان فيها جملة بتقول "أنا بندم على أحلامي اللي حلمتها مع ناس تانيين .. "
طب أقولك إيه ؟ يعني الواحد ناقص  ؟
في عيد ومع ذلك مكتئبة وغصبت نفسي على إني أروح كتب كتاب وأتفرج عالناس اللي عايشة ومبسوطة وجميلة وأنا داخلا عليهم زي الزومبي ، أشوف ناس كسروا قلبي وناس حرقوه وولعو فيه بجاز وسخ والأدهى بقى إني أشوف ناس ندمت إني حلمت معاهم عشان بترولي حلمي  ، هيا ناقصة ؟؟؟؟؟
ناولني الموس يا كابتن ، مفيش فايدة ! 








هناك 4 تعليقات:

  1. حلووة أوى أوى أوى بجد
    سبحان الله عندى نفس الحالة بس مفيش كتب كتاب

    استمري بجد عشان التدوينة دي بتعبر عن ناس كتير
    يتعرفي توصفي الحالة صح =))

    ردحذف
    الردود
    1. أنا آسفة للي بتمري بيه
      وأوعدك هستمر إن شاء الله ..

      حذف
  2. السؤال الصحيح ليه نفرح و كل شئ يحزن ؟
    و كله بيخلينا نفقد الثقه في كل شئ
    بجد تسلم أناملك

    ردحذف