الجمعة، 23 أغسطس 2013

كلنا أضعف من الحقيقة

إزيك يا ميم ؟
حاسة إنك كويس ، أو هتبقى كويس ..
أنا بقى خلصت اليوم إمبارح بالعافية ، أول مرة أنام حوالي 11 ساعة في اليوم عشان تقريبا أول مرة أعيط دا كلو الليلة اللي قبل اللي فاتت ، عملت كل حاجة كنا متفقين عليها في الوقت اللي كنت صاحيا فيه ..
قريت ،وعملت 2 application ، ومعيطتش خالص ،وشتمت في الإخوان ، ومقعتدش كتير عالنت ، نيجي بقى لأهم حتة ، بدأت فيلم The dark knight ..

الفيلم إتفرجت على أول ساعة فيه بالعافية وقمت نمت ، بيتحايلو عليا أشوفو بقالي 3 سنين وفي قايمة أحسن 250 فيلم ،أنا كنت متأكدة إنو هيطلع مقلب ، رغم إنو مش نوعية الأفلام اللي بحبها بس مش عارفة إيه اللي خلاني أسمع الكلام وأحاول أتفرج عليه ، يخربيت الملل ، عامة لازم أكملو بكرة هوا تورنت حرام يعني !
كان نفسي أروح النهاردة أشتري كوتشي رمادي ، بأجل في موضوع الكوتشي بقالي يجي شهر وأول ما إتفقت مع ماما إن إحنا خلاص هننزل نجيب واحد ، قامت حرب الشوارع بتاع إمبارح في طنطا وقالو هيقفلو الشوارع اللي حصلت فيها اشتباكات ومش هجيب الكوتشي الرمادي برضو ! شييييييييييت :(

الجدير بالذكر إني مدخلتش إمبارح الفيس كتير عشان كنت بقاوم إني أقرا رسالتك ، وشفت عالوول بوست كتبتوا فيه شعر لأدونيس ، مش عارفة لو كنت لسا فاكر لسا إني بحب أدونيس ولا نسيت ، وعجبتني القصيدة وكان نفسي تبقى عليا بس لما شفت الايك عرفت إنو ممكن يكون بوست والسلام ، وممكن يكون بوست بس لحد تاني وفي كل الأحوال  في جرح الشعر مش هيطيبوا ..

عايزة أحكيلك إن الليلة اللي قبل دي كنت تعبت جدا وكنت رايحة أصحي ماما وأكمل عياط في حضنها وقعدت أقلب في التليفون على حد أتصل بيه أعيطلو وبعدين رميت الموبايل ، وقاومت رغبتي في إني أبكي لماما عشان أكيد هتقولي مالك ! وممكن تفهم منغير ما أقولها ، فتفقد ثقتها في إختياراتي ، عشان كدا بلعت كل الوجع لوحدي مش عارفة خلص إزاي بس صحيت تاني يوم مش شايفة بعنيا ، تقريبا نمت من العياط ..

كنت قاعدة بتلكك لنفسي النهاردة عشان أكلمك وقاعدة بقول دا عيد ميلادو قرب و قلة ذوق إني مكلمش وهبل كتير كدا كان بيعضعض في دمغي ، بس إفتكرت إني متماسكة بقالي 20 ساعة وعايزة أكمل اليوم منغير وجع قلب ، وعملت كدا !
آه على فكرة أنا مش هناديلك تاني "روح" ، عارف كنت بحط جمبي عالسرير مخدة طويلة كدا ، دايما كنت أسيب المخدة الصغيرة ومحطش راسي عليها وأنيم المخدة الطويلة جمبي بالطول وأحدف راسي عليها وكنت بنام على طول ، على أساس إنها إنتا يعني وكنت بطمن جدا لما أرمي راسي وأتني ضهري التنية السودا دي بس كنت بحبها ، جربت أعمل كدا إمبارح والموضوع منفعش ، قمت شلت المخدة من على السرير خالص ونمت على مخدتي الصغيرة ومفيش حاجة حصلت ..

دايما لما كنت بحتاجك خيالي كان بيسعفني وبيخليني أشوفك بتحضني أو بطبطب عليا عشان أطمن ، المرادي لما إتخيلتك ، حضنتني ولما جيت تبعد سبتلي في قلبي سكينة ومكنتش بعيط ولا موجوعة على قد ما كنت ببصلك وبحكيلك " ليه كدا؟"
حتى النوم ، بقيت بشوفك في الحلم بس بدل الطبطبة بشوف صوابعك ملفوفة حوالين رقبتي وبتخنقني وبقوم مفزوعة ، بس تصالحت أخيرا مع نفسي واكتشفت إن مفيش حد في القوضة غير أنا والمخدة الصعيرة ، ونمنا بسلام لحد ما صحيت وكتبت البوست دا

إكتشفت إني وحشة جدا وإني اصغر من إني أستوعب حقيقة العالم ، أو حتى الحقيقة اللي قلتلي عليها ، مش عارفة كنت بلومك ليه إنك خبيت عني  .. يا ريتك ما قلتلي حاجة!
إنتا صح ، أنا أضعف من الحقيقة ..
كلنا أضعف من الحقيقة .. كلنا على فكرة مش انا لوحدي .. 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق