الأحد، 18 أغسطس 2013

سيبوا الكتب والمتاحف في حالهم !

الأسبوع دا معقد وصعب على كل الأطراف واللي يقولك إن في ناس شمتانة وبترقص على الأشلاء ومن جوها حاسا بسعادة حقيقية إعرف إن هوا فتاي وبيكلم من منطلق عاطفي بحت ، كل الأطراف يا سادة نفسيتها مدمرة ومنهارة وكل طرف بيعبر عن الإنهيار دا بطريقة مختلفة ..
مش عدل أبداً إنك تصنف الناس دلوقتي لمعسكرين بس ، مش عدل إنك تشوف الصورة أبيض وإسود
ومن السطحية إنك تكلم عن الدم ببساطة ، وأنا قصدي هنا عن دم كل الأطراف ، الناس اللي بقالها شهر بتموت في سينا ، الشرطة اللي مات منها اللي مات ، الناس اللي إتعذبت في رابعة وطلعت قالت شهادات بشعة، والناس اللي ماتت في رابعة والنهضة نفسها ..

نفسيتنا بايظة ، وإنتجايتنا دلوقتي تقريبا صفر ، بحسد فعلا الناس اللي قادرا تنفصل عن الواقع وتسمع مزيكا من قلبها وتغني وتتفرج على أفلام وتذاكر ، إزاي بتحافظوا على صحتكوا النفسية وسط دا كلو ، إحنا الأخبار مبتتقفلش من بيتنا ، التايم لاين بتاعي كل صور جثث ومؤخرا بقى كلو صور صفرا ، كل حاجة بقيت مبتذلة ..

عني أنا ، أنا كويسة أو بمعنى آخر متأكدة إني هبقى كويسة ﻷن الخنقة اللي أنا فيها دي أو سببها مش أول مرة يحصلي ومش اول مرة حد بدقن يبلطج عليا فإشطا كل الحكاية مجرد وقت ، وقت وكل حاجة هتبقى كويسة ، آه وكل حاجة كمان هتتحط في مكانها الصحيح وكل شخص رخيص وكل شخص إمعة وكل شخص طبال دا وقت دهبي عشان يكتشفوا ، بجد دي لحظة مهمة لإكتشاف الأقنعة والأرواح المزيفة اللي الواحد كان متحاوط بيها ..

سمعت كلام حد من الناس اللي بثق فيها وبحترم دماغها وقالي اللي جاي هيبقى أحسن وعلى نضافة ، أنا مش شايفة دا ومش متفائلة تماما بس هوا الوحيد تقريبا اللي إتجرأ إن يبقى عندو أمل وإتجرأ يبقى متفائل !
فأنا بصراحة مصدقاه بمزاجي أو غصب عني ، أنا متفائلة ، آه وربنا :D

خبر كمان حلو .. ميم قرر يلعب رياضة ، قرر يلعب رياضة يا جدعان ، أكثر الكائنات المأنتخة والعاشقة للنوم والأكل والراحة هيلعب رياضة ، أنا مبسوطة ، مش عشان هيلعب رياضة ولا عشان غير رأيو تجاه الرياضة فجأة ، مبسوطة عشان انا منغير قصد بعمل حاجة كويسة في دنيتي الكئيبة دي ، بعمل حاجة كويسة وبخلي حد كويس :) :)

أنك تبقى عندك حد تحكيلو بالساعات الطويلة وتفضفض حتى لو هتهرتل وتشتم عشان تطلع مخزون القرف دا ، فدي نعمة كبيرة من ربنا ، بجد الفضفضة مريحة قوي مجربتش أعمل كدا من زمان .. مجربتش أكلم عن مشكلة حصلتلي كل الساعات دي ، كنت دايما كل مرة بقول عنها سطرين بإقتضاب منغير ما أطلع البركان اللي بيبقى جوايا ، كل مرة ومرة على مرة البركان دا كان بيحرقني أنا ، والعزلة كانت بتحرقني أنا ..

أنا حرفيا زهقت من القعدة في البيت ، وأكتر حاجة عايزة حرب الشوارع دي تخلص علشانها إني أرجع أطلع من البيت وأروح كفيهات وأطلب كل مرة حاجة معرفهاش وتطلع مقلب تاني ، عايزة أطلع من البيت يا عااااااااااااااالم خلونا نتمشى في سلام وقتلو بعض مش هقولكو ﻷ ، الله يخربيتكو بقى بطلو !!

أنا مقهورة على متحف ملاوي اللي إتسرق ، مقهورة على مكتبة هيكل اللي حرقها قوى الظلام اللي كان فيها 12000 مجلد وكتاب نادر ، وحاسا إن الراجل دا ممكن يموت من القهر بسبب الحادث دا ، أنا لما بيجري حاجة لكتاب من كتبي قلبي بيحرقني ولما بسلف حد كتاب بحس إن حتة مني معاه ، وعلى فكرة اللي عايز يقول إن الدم وأرواح الناس أهم من الكتب أحب أقولو جييس وااااااااااااط ! الكتب أهم بكتير من البني آدمين ، ﻷن بني آدمين منغير كتب هيعملولك حرب شوارع زي دي ، هيخلو الناس دموية ومتعطشة للدم زي الناس دلوقتي ، الكتب مهمة عشان تنور عقول الناس المظلمة ، عشان ميقتلوش بعض .. الكتب تعيش ونموت كلنا ، الكتب تعيش ونموت كلنا وتيجي أجيال تقرا الكتب دي وتعرف تكلم مع بعضها وتناقش إختلافها منغير عنف !
الكتب يا عديمي الإنسانية .. منكو لله !




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق