الأربعاء، 21 أغسطس 2013

أنا والساوند كلاود وهواك !

تحبو أحكيلكو على إيه النهاردة ؟
ممممممم هحكيلكو عن المزيكا ..
هحكيلكو إني صحيت النهاردة وفتحت الفيس وشفت صورة جميلة لفيروز  ، كل لما بشوفها بفتكر جملة من أغانيها ودايماً الجملة هيا اللي بتجيلي مش أنا اللي بروحلها ، ودايما الجملة بتبقى أنا ..

النهاردة لما شفت فيروز قلت في سري "ودايماً بالآخر في آخر .. في وقت فراق"..
كتبتها عالفيس ومحدش عمل لايك ولا عمل كومنت ، قلت  إزاي الناس مش بتقدر حاجة زي دي ! أغبيا ..
عامة لسا بدري الساعة 7 ، لما يصحو ممكن يدوني جايزة نوبل إني كتبتلهم جملة زي دي على الفيس!

فتحت الساوند كلاود عشان أجيب فيروز بقى وأسمع الأغنية من الأول .. لقيت اول أغنية ظاهرا عندي في الهوم "يا عزيز عيني" بصوت مريم صالح ..
فتحتها وسمعتها وعملتلها شير وكتبت عليها جملة من الأغنية ، والجملة اللي إخترتها كانت
 "ليله نمت فيها وصحيت مالاقيتش بلدى"
عايزني أعملكو إيه يعني ، مهو دا اللي لقيتو .. أكذب ؟
آه والله دا اللي لقيتو ..
إفتكرت قد إيه كنت ساذجة لما نزلت الشارع من أول 25 من 3 سنين ، وإزاي السذاجة إستمرت على إمتداد ال3 سنين ، ليه !
ليه الأمل عاش معايا الفترة دي كلها ، عارفين إنتو أكتر حاجة  ممكن توجع في الدنيا إن الواحد يبقى عندو حلم ويتبتر قدامو يومياً وهوا في حاجة جواه بتخليه ميتبلدش ، بالتالي في كل مرة حلمو بيتبتر قدامو بيتوجع من الأول كأنها أول مرة ..

خلصنا من مريم صالح وربنا يجازيها ، عملت سيرش على أغنية فيروز ، الأغنية اسمها أغنية الوداع !


طب ومالو ميضرش ، ميجراش حاجة يعني .. سمعتها بقى وعينكوا ما تشوف إلا النور ، هوا في الحقيقة عينكوا ما تشوف إلا النور من أول أغنية مريم صالح ، بس فيروز جابت من الآخر ..


الجدير بالذكر إن بقالي سنة ونص محرما على نفسي فيروز عشان بتفكرني بذكريات مش لطيفة خالص الحقيقة ، طيب طيب ، هحكيلكو أهو !
فيروز كنت بسمعها أنا وصديقي المقرب وتقريبا إكلمنا على كل أغانيها وكانت أيقونة المرحلة ، فلما أنا والصديق القديم دا بعدنا بعد مأساة ،وأنا تعبت بعدها نفسياً ، بقيت بكره أسمع فيروز عشان مهما كانت الأغنية فرحانة أو بتعيط أو ملهاش أي علاقة بأي حاجة ، بتفتح عندي الحنفيات ..


قمت في نص الأغنية قررت أكتبلكو المدونة دي ، وعقبال ما أغنية فيروز خلصت وعدتها بتاع مرتين تلاتة على أساس إنو هشبع يعني ، سهيت وأنا بكتب ،والساوند كلاود شغلي بعدها أغنية لسعاد حسني !
عارفينها ، أيووووووووة الله ينور عليكو هيا دي .. "بانو بانو !!!"

خدتلي كام دقيقة فاتحا بقي ومش سمعا كلمات الأغنية على قد منا بسأل هوا في إيه بقى إن شاء الله ؟!

وقعدت تولول بقى وأنا أعيط معاها
تقول جربنا الحلو المتعايق أبو دم خفيف ، أرد أقولها حصل !!
 تقول وعرفنا سيد الرجالة عرفنا عين الأعيان ، أقولها حصل !!
تقول ولا غنى ولا صيت دولا جنس غويط وكتاب ما يبان من عنوانو  وأسأل سعاد حسني في سري هوا ربنا ليه بيقول علينا  "إن كيدكن عظيم" ؟!، وطبعاً سعاد مبتردش عشان هيا ماتت من زمان
 !
سابت الكوكب بنت المحظوظة وخلعت ..

وتستمر الأغنية بكل كميات الحقائق  اللي لازم تتذاع على أبوظبي ناشونال جيوغرافيك !


أهو بقى كلو كوم والحتة الآخرانية اللي بتقول :

" دورو وشكو عني شوية كفياني وشوش
دا أكم من وش غدر بيا ولا ينكسفوش
وعصير العنب العنابي العنابي
نقطة ورا نقطة ، يا عذابي يا عذابي
يكشفلي حبايبي وصحابي
يوحدني وأنا في عز شبابي
والقلب على الحب يشابي
والحب بعيد عن أوطانو
بااااااااانو أيوة بانو  ! "

مفيش حاجة تتقال بقى ، مفيش حاجة يا سعاد ، كلهم خلوني أعجز و لما أسمع أغنيتك أحسها لدرجة إني أبقى عايزة أكسر أي حاجة قدامي !
خلوني أعجز يا سعاد وأنا لسا 22 سنة ! كل سنة تقيلة عن السنة اللي قبلها ومفيش فايدة يا سعاد !
مفيش فايدة ..

أفتح ألبوم صورها وعيني تقع على الصورة دي ..




وأقول جوايا إزاي بعد كل دا لسا ضحكتك كانت حلوة كدا ! 

هناك تعليقان (2):

  1. البوست ده حلو قوى....عشان منطلق و بيفكرنى بنفسى لما بفضل اتنطط من اغنيه لاغنية

    ردحذف
    الردود
    1. دودي ، نورتي البلووووووج بقى
      مبسوطة إنو عجبك :*

      حذف